Ofte stillede spørgsmål om fibernet

Har du brug for hjælp eller søger du svar på dine spørgsmål?

Klik på en af nedenstående sektioner og find svaret.

Kan du stadig ikke finde svaret på dit spørgsmål, så kontakt os på 73 63 31 00 eller send en mail til fibernettildig@ewii.dk.

Udrulning af fibernettet

Vi tror på, at det gør hverdagen nemmere for dem der bor i Trekantområdet. Men vi udruller også fiber, fordi vi mener, det gør Trekantområdet stærkere som område. Erhvervslivet får et løft og ting som telemedicin og fjernundervisning bliver understøttet af en god fiber-infrastruktur.

Hos EWII betragter vi fibernet som infrastruktur på lige fod med el, vand og varme. Vi har derfor en ambition om, at stort set hele Trekantområdet skal være dækket af fibernet.

Vi udruller fibernet i EWIIs forsyningsområde i Trekantområdet som er Vejle, Vejen, Middelfart, Kolding og Fredericia og deres opland. Se her hvilke områder vi ruller fibernet ud i nu.

Med et åbent fibernet giver vi adgang til flere udbydere på EWIIs fibernet, så du har frihed til at vælge den leverandør, der passer bedst til dit behov.

Hos EWII Fibernet arbejder vi hele tiden på, at koble flere udbydere på fibernettet, så du har en større grad af frihed til at vælge. Du kan vælge mellem følgende udbydere.

Udrulning på din vej

Vi kan desværre ikke udrulle fiber til alle i Trekantområdet på én gang, så vi gør det i etaper. Vi forsøger at kontakte dig, når vi kommer til din vej. Og ellers kan du se her, om du er med i nuværende etape.

Hvis du bor i en udlejningsejendom, et ejerfællesskab eller en forening, skal du kontakte din udlejer, formand eller bestyrelse, da det kun er dem, der kan bestille fibernet på vegne af lejerne.

Der kan være flere årsager til, at din adresse ikke er med i vores udrulning. 

  • Det kan være, at du bor uden for vores forsyningsområde
  • Det kan være, at du bor i et nybygget boligområde
  • Det kan være, at du bor i et nyt etagebyggeri

Vi har valgt at arbejde sammen med nogle dygtige samarbejdspartnere, der er vant til denne type opgaver. 

Se hvem vi samarbejder med

Vi graver typisk i fortove og rabatter med mindre gravemaskiner. Der vil blive taget hensyn til indkørsler og tilkørselsforhold.

Vi graver typisk cirka 5 hverdage på vejen og højst et par dage foran din bolig. Det afhænger naturligvis af både vejrlig og adgangsforhold.

Vi fylder og roder, mens arbejdet står på, og vi beklager på forhånd de gener, det eventuelt måtte have for dig. Det kan være nødvendigt for os at løse de forskellige arbejdsgange ad flere omgange. Du vil i graveperioden derfor kunne møde os flere gange på din vej.

Det gør vi ikke, og vi sørger for at rydde pænt op efter os. Har vi for eksempel gravet i græsset, så sår vi nyt græs og flisebelægning ligges pænt igen med strøsand oven på. De veje vi kommer på er efter aftale med kommunen.

Fibernettet

Fibernet er en måde at blive koblet til internettet på, som både er hurtig og fremtidssikret. Fibernet betyder fiberoptisk netværk, som er et netværk af lyslederkabler under jorden. Ordet ’lysleder’ dækker over, hvordan data bliver transporteret gennem et lyslederkabel. Det ligger lidt i ordet, at signaler bliver transporteret gennem et lyslederkabel via lys. Et lyslederkabel har en kerne og en kappe og er så tyndt som et menneskehår. 

Hvordan virker et lyslederkabel?
Et lyslederkabel er typisk lavet i et tyndt glas- eller plastikmateriale, der virker som spejle gennem hele kablet, så lyset reflekteres, når det rammer siderne. Så når en lysbølge rammer kablets væg, bliver den kastet ind i kablet igen, og sådan fortsætter det. På den måde forsvinder lyset (og data i dette tilfælde) ikke, før det når enden af kablet.

Fibernettet er et netværk af lyslederkabler, der transporterer data med lysets hastighed. Det vil sige, at fibernettet er langt hurtigere end traditionelle internetforbindelser og kun med fibernet, får du lige hurtig up- og download.

  • Det er internet leveret med lysets hastighed
  • Det er et stabilt internet
  • Du har samme hastighed på upload og download
  • Det er mindre støjfølsomt
  • Din bolig er mere attraktiv i en eventuel salgssituation
  • Det er en fremtidssikret løsning

Ved at indtaste din adresse her kan du se, om du kan få fibernet. Hvis der allerede ligger fiber ude i din vej, kan du kontakte en af vores udbydere og bestille fiberbredbånd hos dem. Du kan frit vælge mellem følgende udbydere

Når vi ved, hvornår vi kommer til din vej, forsøger vi at kontakte dig. Du kan se her, om du er med i nuværende etape

Hvis din adresse er med i nuværende etape, og du mod forventning ikke har hørt fra os, er du velkommen til at kontakte os på fibernettildig@ewii.dk

Hvis du bor i en udlejningsejendom, et ejerfællesskab eller en forening, vil det være din udlejer, formand eller bestyrelse, vi tager kontakt til, da det kun er dem, der kan bestille fibernet på vegne af lejerne.

I forbindelse med vores udrulningsprojekt fører vi fiberen ind i din bolig uden omkostninger.

Installation af fiberboksen er en passiv tilslutning. Det vil sige, at du kan kontakte én af vores udbydere for at få internet via fibernettet. Du kan også vælge, at beholde den internet-løsning du allerede har, selvom du får installeret en fiberboks. Så er den bare klar, hvis du en dag ønsker at benytte fibernettet.

Hvis vi først skal grave fiberen ude i vejen, kan der gå op til 5 måneder, fra vi har modtaget en underskreven etableringsaftale, til vi kommer og installerer din fiberboks.

Hvis der allerede er gravet fiber ned ude i din vej, kan der gå op til 4-5 uger, fra du har bestilt en fiberboks, til vi kommer og sætter den op.

Hvis du allerede har en fiberboks installeret, så tager det omkring 5 hverdage, fra du har bestilt fiber, til fiberboksen er aktiv.

Da vi er begyndt at grave, har vi desværre lukket for tilmeldinger på din vej.

Men hvis du gerne vil have en fiberforbindelse i vores udrulningsprojekt, og ikke har fået dig tilmeldt, kan du skrive dig op via adresseopslaget her. Så kontakter vi dig, når vi igen er i dit område.

Fibernet ført frem til din bolig

Det gøres med 5 små trin:

  1. Du skriver dig op til fibernet her.
  2. Vi kontakter dig og aftaler, hvor fiberen skal placeres ude foran din bolig.
  3. Fiberen føres hen til din bolig på det aftalte sted.
  4. Vi aftaler et tidspunkt for installation af fiberboks inde i din bolig.
  5. Vi kommer og installerer fiberboksen indvendigt.

Nej, vi ødelægger ikke din have. Vi graver et hul ved skel ud til vejen, og et hul inde ved husmuren.

Afhængig af adgangsforhold og belægningsforhold kan der være behov for et ekstra hul midtvejs. Herefter skyder vi fiberrøret fra vejen/skel og ind til den aftalte placering. Vi sørger altid for at genetablere.

Du kan selv bestemme placering af fiberen på den husmur eller det hushjørne, der er nærmest forsyningsvejen.

Du skal i forbindelse med etableringsaftalen oplyse, at du har en robotplæneklipper. Så kan vi tage højde for det, hvis vi skal grave i din græsplæne.

Nej, du behøver ikke at være hjemme, når vi fører fiberen hen foran din bolig til den aftalte placering.

Installation af fiberboks

Fiberboksen places på den anden side af husmuren i forhold til fiberrørets placering som aftalt i etableringsaftalen.

Rummet skal være opvarmet og tørt med en stabil temperatur mellem 10 og 40 grader. Boksen skal være let tilgængelig og i nærheden af en stikkontakt.

Du skal sørge for at området, hvor fiberboksen skal placeres inde i huset, er ryddet i en radius af 1,5 meter, så teknikeren kan komme til.

Hvis du ønsker et nyt aftaletidspunkt, skal du kontakte vores samarbejdspartner, som har sendt dig en mail med tidspunkt for aftalen.

Hvis du bor i en udlejningsejendom, et ejerfællesskab eller en forening, skal du tage kontakt til din udlejer, formand eller bestyrelse.

Se hvilke samarbejdspartnere vi arbejder sammen. Det vil også være én af dem, der tager kontakt til dig for installation af din fiberboks.

  • Han borer oftest hul i soklen til fiberkablet på aftalte sted.
  • Han fører fiberkablet igennem muren og slutter det til den indvendige fiberboks.

Ja, der skal være en myndig person på adressen, og personen skal være til stede under hele installationen. 

Vores samarbejdspartner, der desværre er kørt forgæves, har lagt en seddel i din postkasse med information om, hvordan du skal forholde dig.

Det kan vi desværre ikke tilbyde på nuværende tidspunkt. Du kan dog trække et tomrør fra skel og ind i huset.

Aktivering af fiberboks

Når din fiberboks er blevet installeret, kan du efter 8 hverdage kontakte en af vores udbydere, som tilbyder et bredt udvalg af produkter på EWIIs fibernet.

Du kan frit vælge mellem følgende udbydere.

Hvis du allerede har en fiberboks, kan du kontakte en af vores udbydere for abonnement på fiberbredbånd. Se vores udbydere.

Du skal have et abonnement på fiberbredbånd, før du kan gøre brug af din fiberboks.

Når din fiberboks er installeret, kan du efter 8 hverdage kontakte en af vores udbydere, som tilbyder et bredt udvalg af produkter på EWIIs fibernet. Du kan frit vælge mellem følgende udbydere.

Det afhænger af, hvilken fiberboks du har fået installeret. Se mere om vores fiberbokse

Sådan foregår det når EWII graver fiber ned

Sådan fører vi fiber hen til din bolig

Når fiberen ligger i fortovet eller vejen, kan vi føre den frem til din bolig, og du kan få installeret en fiberboks. Bliv klogere på processen.

Læs mere